077-3508500

הגעתם לגיל בו נושא השיחה הוא הלב ?

להלן 10 טיפים ( מתוך המלצות משרד הבריאות וקופות החולים ) לאנשים החשופים למחלת לב ולאנשים שעברו התקף לב או ניתוח לב :

1. הכירו את גורמי הסיכון למחלת לב ( כל גורמי הסיכון זהים בחשיבותם ) :

עישון – ניקוטין

לחץ דם גבוה

גנטיקה – תורשה

שומנים בדם ( כולסטרול וטריגליצרידים )

סוכרת

מצבי לחץ ואישיות type A

חוסר פעילות גופנית

תת פעילות בלוטת המגן

קרישיות יתר בדם

2. הציבו לעצמכם יעדי בריאות כגון :

הפחתה במשקל

טיפול בגורמי הסיכון

שיפור בכושר הגופני

איזון בין העומס בעבודה לזמן איכות ותרבות הפנאי

הפסקת העישון

3. הקפידו להרגיש "קל" בגוף ובנפש במשך רוב שעות היום

רוב התרופות הנלקחות ללב משמשות להקלה על עבודתו כמשאבה. ניתן להגיע להורדת לחץ דם, להפחתת השומנים בדם, לדילול הדם, לחיזוק הלב ולהסדרת הדופק ע"י אכילה מבוקרת במנות קטנות, חשיבה חיובית, הרגעה עצמית, פעילות גופנית קבועה, מגע גופני וחשיבה מתמדת שאנו רזים וקלים.

4. עסקו בפעילות גופנית אירובית

חובה לעסוק בפעילות גופנית 3-4 פעמים בשבוע. ניתן להתחיל בפעילות גופנית בכל גיל והשיפור בכושר בקרב מבוגרים הינו מובהק. מחקרים מראים שבתוכניות מניעה מבוגרים שיפרו את כושרם הגופני כדלקמן: שפור במהירות ההליכה ביותר מ 100% , שיפור במהירות הריצה בכ 20% שיפור שיווי המשקל ב 76%, בצפיפות העצם ב 2% ובחוזק השרירים בכ 35% .

5. לאחר אירוע לב או נתוח לב –  נצלו זכאותכם בקופות החולים לשבוע החלמה שלאחר האשפוז !!

מטרת ההחלמה לאחר אירוע לב היא לרכך את המעבר מבית החולים הביתה ולחזור מהר ככל שניתן לאורח חיים תקין, לתיפקוד המשפחתי, המקצועי והחברתי. ההחלמה נעשית בבית מלון, כדוגמת מלון מרקיור בטיילת בת ים, בפיקוח רפואי צמוד ותוכנית ההחלמה כוללת הפעלה גופנית בסיסית, הליכה מבוקרת בדופק הרצוי, הרצאות וייעוצים בנושאי בריאות.

6. צמצמו באכילת שומן רווי מהחי

הקפידו על אכילת מנות קטנות מספר פעמים ביום, אוכל קל ומאוזן שרובו ירקות, דל שומן ודל מלח. המנעו מאכילת שומן רווי שמקורו מהחי. זהו השומן שחוסם את עורקי הלב. מומלץ לקבל יעוץ מקצועי בנושא ע"י דיאטנית.

7. לימדו טכניקות להתמודדות עם מצבי לחץ

ניתן להתמודד עם מצבי לחץ ע"י מספר טכניקות הניתנות ללימוד כגון: מדיטציה, דמיון מודרך, טיפול במגע, נשימות או ע"י כל טכניקה אחרת הגורמת לרגיעה או הרפייה.

8. התחילו את ה"חיים הבריאים" בצורה מבוקרת – התוכנית לשיקום לאחר ארוע או ניתוח לב ממומנת ע"י קופת החולים !!

הפעילות הגופנית בתוכנית השיקום היא אישית צוות המכון לשיקום לב הכולל קרדיולוג, פיזיולוג מומחה במאמץ ובשיקום לב, אחיות, פסיכולוג קליני , דיאטנית, נטורופת, מחנכים לבריאות, מדריכי ספורט ומטפלים מהרפואה המשלימה, מאפשר למטופל להשיג שיפור משמעותי במצבו הגופני, הנפשי, החברתי והתעסוקתי.

9. בצעו אחת לשנה בדיקת א.ק.ג. במאמץ (ארגומטריה).

בדיקת ארגומטריה מספקת מידע חשוב על אספקת הדם ללב במאמץ. הבדיקה יעילה ומדויקת יותר מבדיקת א.ק.ג. במנוחה. העומס המופעל על הלב מאפשר לגלות ליקויים באספקת חמצן ללב כבר בשלבים המוקדמים להתפתחות המחלה. אבחון מוקדם עשוי למנוע אירוע לב.

10. התאמנו בדופק הרצוי להשגת תוצאות בריאותיות

יש לקבל יעוץ כיצד להתאמן ומהוא הדופק המתאים לפעילות. הדופק המרבי שאיליו ניתן להגיע במאמץ משתנה עם הגיל והוא 220 פחות הגיל. לדוגמה, הדופק במאמץ מרבי של אדם בן 60 הוא 160 פעימות לדקה, ואילו הדופק המרבי של בחור בן 20 הוא 200 פעימות לדקה. אחרי גיל 40 אין צורך ואפילו מסוכן להגיע לדופק המרבי, בייחוד לאדם לא מאומן. למטרת שיפור הסבולת האירובית ולהרזייה, מומלץ לפעול בדופק של 65% מהדופק המירבי החזוי לגיל, ולמטרת שיפור הכח האירובי ( חיזוק הלב ) מומלץ לפעול בדופק של 75% מהדופק המירבי החזוי לגיל.

 

הכותב

ד"ר ירון גרשוביץ- פיזיולוג מומחה במאמץ ובשיקום לב של חברת "פרולייף" – פרולייף – מרכז שיקום לב   www.prolife.co.il

הרצליה 077-3508500