077-3508500

ככל שהמודעות לבריאות עולה, ומושגים כמו דיאטה והרזייה הפכו למילות הקסם של עולם הבריאות,כך אנו מוצאים עצמנו יותר ויותר אבודים בתוך חלל רווי במידע על תפריטים להרזייה, סוגי דיאטות, אבקות, תרופות ושיטות שונות המבטיחות הפחתה מיידית במשקל.

צר לי לאכזב את כל המתפטים והנלהבים. לא ניתן להיפטר משומני הגוף ללא פעילות גופנית. גוף האדם מורכב משני מרכיבים: מסת שומן ומסה נטולת שומן (שרירים,עצמות), רקמת שריר הינה רקמה דחוסה הרבה יותר משומן (כמעט פי 2) וגופנו מאבד 3-4 ק"ג שריר מדי עשור. לכן, הירידה במשקל חייבת לכלול פעילות גופנית שמטרתה לשמר או להגדיל את מסת השרירים, והירידה במשקל צריכה להיות ע"י הפחתה באחוז השומן ולא ע"י ירידה במסת השרירים.

הפחתה דרסטית במשקל על ידי "דיאטת רזון" או צום גורמת לירידה במסת השריר ללא הפחתה ניכרת באחוז השומן. דיאטה שכזו מסוכנת לבריאות. הפחתת משקל שמקורה בהפחתת שומן, תושג רק על ידי דיאטה המשלבת פעילות גופנית אירובית.

במנוחה צורך הגוף כ 1.25 קלוריות בדקה. כל שריפה של 7 קלוריות תפחית 1 גרם ממשקל הגוף. היחס אינו ליניארי וככל שנתמיד ונעסוק יותר בפעילות גופנית כך ישרפו יותר קלוריות גם בזמן שהגוף נח. לדוגמה אדם שיתמיד בפעילות גופנית לפחות 4 פעמים בשבוע ובכל פעילות ישרוף 350 קלוריות יגרום לשריפה של 50 גרם שומן ביום. בנוסף צריכת הקלוריות במנוחה תעלה מ 1.25 קלוריות לדקה ל 1.5 קלוריות לדקה – וזה משמעותי ביותר בדרך להרזיה שמקורה בהפחתת השומן בגוף.

השליטה שלנו על הגוף מוגבלת והפחתה של 10% ממשקלנו לאורך זמן נחשבת להצלחה. הפחתה במשקל של כחצי ק"ג בשבוע ( 2 ק"ג בחודש ) עשויה להישמר לאורך זמן, ולכן היא עדיפה על ירידה דרסטית במשקל.

אחוז השומן האידיאלי לגברים בגילאי 45-65 צריך להיות עד 20% שומן ממשקל גופם, ואחוז השומן האידיאלי לנשים באותם גילאים צריך להיות עד 25% ממשקלן ( ניתן לבדוק את אחוז השומן בגוף ע"י בדיקה פשוטה בעזרת קליפר וגם בדרכים אחרות ).

מבחינת אנשי המקצוע העוסקים ברפואה מונעת ובקידום החינוך לבריאות, הדיאטה האידיאלית חייבת לעמוד במטרות הבאות:

  • ירידה הדרגתית ועקבית במשקל.
  • שינוי אידיאלי בהרכב הגוף – ההפחתה במשקל צריכה להיות ע"י ירידה מקסימלית במסת השומן ולא ע"י הפחתת מסת השרירים.
  • שימור המשקל התקין לאורך זמן.
  • דיאטה ללא נזק בריאותי וללא תופעות לוואי.

מאחר ואחוז השומן בגוף הוא זה שיקבע, למעשה, אם האדם שמן או במשקל תקין, יכול בהחלט להווצר מצב בו אדם כבד ששוקל הרבה, יהיה רזה יותר, מאדם קל ששוקל מעט ורוב גופו מורכב משומן.

דיאטות רזון (בעיקר קיצוניות) ללא פעילות גופנית מביאה לירידה במשקל המורכבת רק מ- 30% הפחתה בשומן ו-70% הפחתה במסת השרירים, בעוד שדיאטות מתונות משולבות בפעילות גופנית מביאות לירידה של 80% במרכיב השומן ורק 20% במסת השריר.

ד"ר ירון גרשוביץ – פיזיולוג מומחה במאמץ ושיקום לב,

"פרולייף"- חדר כושר ומרכז שיקום הרצליה